Прочитај ми чланак

Како је покраден Атеље 212

0

Кокан Младеновић, управник позоришта Атеље 212, потписао је ауторски уговор са самим собом као редитељем представе представе „Коса“ у ком је себи одредио провизију од 5% од продатих карата и на основу тога себи исплатио 960.277,41 динара бруто, показује документација до које је дошла Пиштаљка.
Ово је само један од 55 финансијских прекршаја које Агенција за буџетску инспекцију Града Београда ставља на терет управнику Атељеа 212 у пријави коју је против њега поднела Прекршајном суду у Београду. Захтев за покретање прекршајног поступка против правног лица Атељеа 212 и одговорних лица у тој културној установи, управника Кокана Младеновића и шефа рачуноводства Драгомира Батинића, поднет је суду 13. фебруара ове године, а написан је и образложен на 59 страница.

Из прекршајне пријаве се, између осталог види и да су у време Младеновићевог мандата средства из градског буџета – 22.285.255,50 динара – трошена супротно намени, да су мимо Закона о јавним набавкама потписани уговори о уметничкој сарадњи и ауторски уговори за припремање представа вредни 32.568.521,14 динара и 6.700 евра, као и да је кроз увећане плате противзаконито исплаћено 16.456.265,53 динара.

Буџетски инспектори, између осталог, Младеновића терете за избегавање примене Закона о јавним набавкама приликом набавке услуга и куповине реквизита за потребе извођења представа, али и због трошења новца супротно Закону о буџетском систему. Поступак директора, који је сам себи одредио висину ауторске тантијеме, буџетски инспектори су окарактерисали као кршење Закона о ауторским и сродним правима и Закона о буџетском систему. У ауторском уговору (бр. 1376) који је Младеновић године потписао са самим собом наводи се да је Управни одбор одобрио његово ангажовање за режију позоришног комада „Коса“. У члану 2. ауторског уговора наводи се да „аутору припадају тантијеме у висини од 5% од бруто прихода продатих улазница када представа почне да се дистрибуира“.

Законом о ауторским и сродним правима (члан 99.) прописано је да се критеријуми за утврђивање висине и начин плаћања ауторске накнаде одређује општим актом или уговором о раду. „Управни одбор није одредио висину тантијеме на коју редитељ има право, нити је закључио ауторски уговор за режирање представе „Коса“ у ком би се одредила висина накнаде Кокану Младеновићу, редитељу представе, с обзиром да је он истовремено и директор позоришта Атеље 212, са којим је УО потписао уговор о раду број: 2789, од 1.7.2009. године“, наводи се у налазу Буџетске инспекције. Дакле, без икаквих критеријума које је требало да усвоји Управни одбор, Младеновић је сам себи исплатио ауторску накнаду 721.523,80 динара (бруто) у 2010. години и 238.753,61 динар (бруто) у првих шест месеци 2011. године.

Анализом трошкова премијере „Косе“, утврђено је да у буџет Града Београда није враћен вишак неутрошених средстава. Наиме, Атеље 212 тражио је од градског Секретаријата за културу 11.582.571,21 динар за опремање премијере, а наменски je добио 5.000.000 динара. Укупан трошак премијере покривен је са 2.718.542,93 динара сопствених средстава позоришта и са 3.419.944,86 динара средстава Града. Разлику неутрошених средстава од 1.580.055.14 динара позориште није вратило у градску касу, нити је Секретаријату за културу поднело извештај о реализацији пројекта, а према закључку Буџетске инспекције овај новац је потрошен за друге намене.

Иначе, контролом трошкова опремања премијера 13 представа утврђено је да је из буџета града Београда на рачун позоришта наменски трансферисано 41.000.000 динара, а да је утрошено свега 18.714.744,50 динара. Разлика од 22.285.255,50 динара уопште није враћена у градску касу, већ је ненаменски потрошена. Осим тога, контрола је открила неправилности и у трошковима за ангажовање техничких и стручних лица за опремање представа, на које је потрошено, 32.568.521,14 динара и 6.700 евра, јер на ту врсту уговорених услуга уопште није примењена процедура коју прописује Закон о јавним набавкама.

Један од прекршаја из Закона о буџетском систему је и то да су противзаконито увећане и исплаћене зараде запосленима и то 8.494.955,53 динара више у 2010. и 7.961.270 динара више у првих осам месеци 2011. године. „Надуване“ плате исплаћене су првенствено из буџетских средстава која су била пребачена за друге намене, док је свега 212.293 динара исплаћено из споствених средстава позоришта. Контролом је утврђено и да је исплаћено 665.676 динара на име маркица за превоз лицима која уопште на то нису имала право. Пред крај 2010. године позориште Атеље 212 је добило 269.723 динара из буџета града Београда за исплату отпремнина, али је тај новац потрошен за потпуно другу намену. За друге намене руководство позоришта потрошило је и 118.140 динара колико је наменски из буџета града добијено за реконструкцију инсталације електро осветљења.

Руководство позоришта је вођење пословних књига у 2010. години поверило приватној књиговодственој фирми и то без спровођења јавне набавке, иако су те услуге коштале 660.800 динара. Исте године за послове рачуноводства и књиговодства у позоришту су без спровођења јавне набавке ангажована три лица чији су хонорари коштали 673.387 динара. Без спровођења процедуре јавне набавке Младеновић је одобрио плаћање угоститељских услуга 2.564.875 динара, куповину горива 1.488.594 динара и куповину авио карата 1.469.668 динара. Без тендера позориште је услуге штампања платило 4.240.136 динара у 2010. години, а 2.168.454 динара у 2011. години. Иако су ове чињенице буџетски инспектори утврдили средином децембра прошле године, Скупштина града, која је оснивач Атељеа, још није реаговала.

Иван Нинић (pistaljka.rs)