Прочитај ми чланак

„Једно је јасно: Израел је изгубио, а Хамас победио“

0

Једно је јасно: Израел је изгубио, а Хамас победио, закључио је израелски рабин др Дајнијел Хартман у свом тексту на порталу "The Times of Israel".

И то без обзира на то колико је миља Хамасових тунела Израел уништио и без обзира на број година одвраћања које је Израел добио пре него што је Хамас повратио своју војну моћ.

У тексту је упозорио да израелски пријатељи широм света осећају све већу забринутост због питања легитимитета израелских захтева и наилазе на потешкоће да то објасне другима, посебно својој деци.

На међународном нивоу, аутор каже да су ракетни напади Хамаса и гађање израелских цивила представљали легитиман напад против угњетавача, док се покушај Израела да их сузбије сматрао још једном манифестацијом злоупотребе моћи.

Чак приликом осуда Хамаса, такво осуђивање је увек пратило “али”. На примјер, “Хамасови напади су жалосни, али то не оправдава несразмеран одговор Израела и његове ратне злочине.”

Хартман, који је уједно и директор јеврејског Института за истраживање и образовање Шалом Хартман у Јерусалиму, приметио је да многи Израелци тврде да су спремни платити ову цену све док су израелски грађани сигурни.

Иако су мишљење јавности у свету и подршка стратешки капитал, они сматрају да Израел прво мора испунити своју моралну одговорност да брани своје становништво, према речима аутора.

Ако други осуђују ове радње или их погрешно схвате, нека тако и буде, јер је губитак, ма колико велики био, секундарна ствар у односу на сигурност Израелаца, према речима аутора. Међутим, Хартман, који има докторат из филозофије, каже да је у прошлости подржавао овај аргумент, али примјећује да се овог пута нешто променило. Осуде начина на који Израел води рат преусмериле су се с фокусирања на Газу на фундаменталне критике самог Израела, што може представљати прекретницу у случају против Израела који је ”скоро” држава апартхеида.

Шта више, одбацивање Израела се сада у прогресивним круговима широко доживљава као питање социјалне правде и морални императив, према аутору.

Објашњења

Почетак рата? Стотине ракета „запалиле“ небо изнад Израела, сукоби и на улицама ФОТО/ВИДЕО

Додао је да ће неке израелске присталице осудити овај развој догађаја као неизбежну манифестацију антисемитизма скривеног иза вела антиционизма.Други ће, према аХартману, то такође протумачити као реакцију против савезништва Израела с бившим америчким председником Доналдом Трумпом, којег већина тренутних израелских критичара доживљава као “моралну гнусобу”.

У тим одговорима постоји одређени фатализам: ”То је оно што свет јесте и ми једноставно плаћамо цену за снаге изван наше контроле”, сматра аутор.

Међутим, каже да, као циониоста, не верује у фатализам, већ радије верује да стварност није “детерминисана против нас” и да се “имамо право бранити, а то не мора бити само на бојном пољу, већ и на тржишту идеја”.

Међутим, да би се то учинило, од Израелаца се захтева да претпоставку да су увек у праву не посматрају као нешто о чему је беспредметно расправљати. Сматра да Израелци требају изнети моралне аргументе у своју одбрану, али, истовремено, бити спремни признати грешке које чине и проводити политике неопходне за њихово исправљање, наглашава Хартман.

Овај рабин је објаснио да народ који одбацује сваку критику као антисемитизам или претпоставља своју моралну супериорност, у складу с израелском изреком: “Нико нам не може давати лекцију из морала”, народ је који неће само изгубити битку на тржишту идеја, већ да то и заслужује. Одбијање моралне критике неизбежно доводи до моралне осредњости, како је рекао.

Моралне критике

Две најважније моралне критике упућене Израелу у тренутном рату против Газе су, према Хартману, прво, велики несразмерност у односу снага између Израела и Хамаса. Израел поседује велику, моћну војску која је заштићена од Хамасових пројектила Гвозденом куполом, док се Хамас ослања на врло скромне војне капацитете. То није ”поштена борба”, с обзиром на то да постоји дисбаланс у снази.

Што се тиче друге критике, она се фокусира на велику несразмерност у жртвама, чија је размера 10 према 1 у корист Израела, док се неравнотежа повећава у проценама размера штете на зградама и инфраструктури.

Избледели легитимитет

И док је почетни одговор Израела на Хамасове ракете могао бити легитиман, како критичари кажу, тај је легитимитет одавно истекао, а сваки дан израелског истрајавања у кампањи додатни је доказ његове моралне празнине, према писцу.

“Не можемо очекивати да ће други затворити очи пред нашим несразмерним одговором ако виде да нам није стало до патње Палестинаца и да заиста тежимо мирном и праведном решењу израелско-палестинског сукоба”, додао је.

Међутим, ”постоји важнији разлог нашег пораза”. У нашем сукобу с Палестинцима нисмо само укључени у војни сукоб, већ у сукоб идеја и наратива. Имамо ли и право на земљиште, и ако да, на које земљиште? Ко је овде био први, од када почињемо рачунати и је ли све то уопште важно? Ко је одговоран за најновији сукоб? Ко је главна препрека миру? А ко је започео овај последњи рат? Заправо сваки рат?

Да би се појаснио израелски став о тим питањима на отвореном тржишту идеја, Хартман каже да Израелци прво морају схватити да не могу контролисати ово тржиште, а затим да морају слушати друге и чути критике и страхове људи те знати да други заслужују да им се одговори снагом идеја, али и храброшћу да се признају грешке, како је рекао.