За Бернара Анрија Левија у Србији нико, осим публике на фестивалу Белдокс, не би био баш превише заинтересован да није добио торту у лице. Овако, инцидент га је вратио и у овдашњу друштвену и политичку жижу.
У диверзији, вероватно првој од 1945, припадници СКОЈ (Савез комунистичке омладине Југославије) напали су француског филозофа Бернара Анрија Левија — тортом.
Некада су, додуше, скојевци диверзије изводили помоћу динамита и другог убојитијег оружја, тако да акција против контроверзног француског интелектуалца може изгледати више као протестни перформанс. Али гађање Бернара Анрија Левија (или БХЛ-а, како се потписује) тортом уобичајени је спорт широм света. Прву торту Леви је у лице примио још 1985. и прима их и даље, тако да је скојевска акција у Београду — више континуитет, него „револуција“.
Сам Леви је феномен. Потекао из високе класе, наследник индустријалца, воли да се представља као филозоф. Међутим, његова каријера савременог мислиоца препуна је гафова. Често и антисрпских.
Бесмислице у моди
Један од најзначајнијих француских филозофа Корнелијус Касторијадис рекао је још 1979. да га Левијева појава збуњује.
Касторијадисове речи о Левијевим бесмислицама потврђене су касније бројним интелектуалним скандалима које је тај филозоф правио. Бројне су фактографске и чињеничке грешке које је он начинио у својим делима.
Тако је БХЛ постао предмет изругивања интелектуалних кругова када се у својој критици знаменитог немачког филозофа Имануела Канта, за кога сматра да је поремећен и лажан, позвао на, како је на промоцији рекао, највећег послератног ауторитета за Канта, извесног Жана Батиста Ботула. Све би било у реду да се није испоставило да је Ботул измишљен лик.
Када је британски историчар Пери Андерсон испитивао „крах“ француске мисли, нарочиту је пажњу обратио на „позорност која је у француској јавној сфери посвећена овом великом глупану (Левију), упркос безбројним доказима о његовој неспособности да правилно схвати чињеницу или идеју“.
А управо су идеје, додали бисмо погрешне и криво интерпретиране, оно што повезује БХЛ-а и Србију. Од почетка грађанског рата у Југославији, посебно од почетка рата у Босни, БХЛ се ставио у службу једне стране.
Алијин мали од кужине
„Космополитизам и част Европе“, према Левију је управо тај љиљан из наслова његовог дневника, бошњачка страна у босанском конфликту, за чији је рачун снимио документарни филм „Босна!“, типичан пример ратног памфлетизма у кинематографији.
Леви је био опчињен Алијом. Када је Изетбеговић умро, Леви га је, у егзалтацији, описао следећим речима:
„Беретка с оним белим љиљанима, коју је Изетбеговић носио, има неотуђиво место, поред непробојног прслука Аљендеа и Гандијевог сарија од белог платна. И знам, тај човек није било ко.“
Једина ствар која му је поред књига драга је, како је рекао у једном интервјуу, медаља коју му је Изетбеговић уручио 1993.
А заслужио ју је као пропагандиста Изетбеговићевог концепта Босне. Снимајући филм, пролазио је улицама Сарајева у организованој колони, далеко од Казана, Добровољачке, Великог парка, није видео приватне затворе Алијиних официра, избацивање Срба из редова за хлеб и воду, систематски геноцид над Србима у Сарајеву током рата.
Ни данас Леви не види да у Сарајеву, како каже Ненад Кецмановић, има више Кинеза и Турака него Срба и Хрвата.
Идеолог антисрпске хистерије
Иако га Касторијадис, али не само он, већ и други знаменити филозофи, попут Ремона Арона и Жила Делеза, сматрају незналицом, Леви је, када је говорио о српском народу, показивао и мало мудрости.
Иако је био инспиратор, покретач и промотер свих антисрпских кампања током деведесетих, он је свој злочиначки наум и своју србофобију успешно заодевао фокусирајући се на личности, попут Милошевића, Младића или Караџића.
Данас Леви долази у Београд као „пријатељ“, међутим и даље му много тога није по вољи. Тако му је то што је добио торту у лице доказ да „у Београду још није победила демократија“.
Победиће, ваљда, када га свака српска кућа буде дочекала са хлебом и сољу. А да ли је то заслужио? Својим активизмом сигурно није. Скојевска акција није била националистичка — она је била антиглобалистичка. Осим публике у Дворани културног центра и скојеваца, нико други у Србији за Левија није ни био заинтересован, а овај текст се не би ни појавио да Леви на поклон није добио шлаг. На торти.