Прочитај ми чланак

ВОДИЧ ЗА СРПСКОГ РОДОЉУБА: Како препознати истински правац од заблуда

0

Ко је српски родољуб, ко националиста, а ко грађаниста? Где се завршавају ставови једних, а почиње идеологија других? На ову тему веома интересантан осврт дао је Дејан Јовковић, бивши спортиста, атлетски репрезентативац и олимпијац, члан најбрже „беле“ штафете на свету у Токију 1991. године, а тренутно члан спортске комисије Олимпијског комитета Србије.

Он је направио оригинални рад, по којем у овим смутним временима можемо да се оријентишемо по разним питањима (Јовковић их је навео 22) и разлучимо шта је најважније за очување српског идентитета и вере и постанемо светосавски Срби, патриоте и родољуби.

Погледаје ову табелу и закључите сами.

АУТО-ШОВИНИСТА ГРАЂАНИН
ОБОЖЕН РОДОЉУБ (ПАТРИОТИЗАМ СВ. САВЕ) (СРПСКО СТАНОВИШТЕ)
ШОВИНИСТА УЛТРА ДЕСНИЧАР УЛТРА НАЦИОНАЛИСТА
01. ОДНОС ПРЕМА СОПСТВЕНОЈ НАЦИОНАЛНОЈ ПРИПАДНОСТИ
НАЦИОНАЛИСТА (НЕ ОБОЖЕН РОДОЉУБ)
Ауто-шовиниста, нација је небитна и ствара само проблеме у свету. Иначе сматра да је наша српска нација лоша, заостала, гнуша се на њу величајући само „напредне“ западне нације. Спреман је да прихвати и агресију на своју земљу ради дисциплиновања.
Космополита. Схвата појам и важност нације али га ставља иза грађанске вредности као тековину запада и модерног мултиетничког друштва. Поштује патриоте али је подозрив према њима и често им не верује мислећи да претерују у истицању нације.
Схвата важност нације али је ставља иза православног опредељења. Воли своју нацију и грађане али је и критичан када греше. Схвата веру као пресудну за Српски нацију и идентитет, Светосавље као вертикалу и угаони камен српског Завета. Воли племенито у свим нацијама
Ставља у први план нацију а вера је секундарно и не пресудно за идентитет. Толерише друге грађане али би волео да сви прихвате српски идентитет. Често прецењује вредности своје нације, толерише њене грешке и не прихвата одговорност за исте грешке.
Нереално преувеличава своју нацију. Племенска свест, ксенофобичан, искључив, не толерантан, презире друго- Србијанце, грађански опредељене људе, често са фашистичким погледима на уређење друштва. Племенски штити своју нацију и када она прави злочине.
02. ОДНОС ПРЕМА ПОЛИТИЧКИМ И ДРУГИМ НЕИСТОМИШЉЕНИЦИМА
Искључив, презире патриоте и националисте а поготово ултра националисте. Нетолерантан према традиционални вредностима своје нације које сматра ништавним.
Фаворизује мултиетнички поглед на друштва све док не осети проблем од других нација и онда зна да буде нетолерантан и лицемеран. Подноси патриоте али је на опрезу ка њима.
Труди се да буде добар хришћанин и да да добар пример другим грађанима и нацијама у отаџбини. Прихвата различитости нација и у њима види и прилику да нешто научи за свој род.
Склон је радикалном погледу на оне који не мисле као он, пре наглашава вредност своје нације и уме да буде не толерантан према грађанским опредељењима и другим нацијама.
Апсолутан презир према другим политичким ставовима и нацијама. Има идеје протеривања, нацистичке идеје, идеје богом – одабраности сопствене нације. Склон насиљу према другом.
03. ОДНОС ПРЕМА ДРУГИМ И СУСЕДНИМ НАЦИЈАМА
Све друге нације сматра бољим од своје нације и сматра своју нацију за кривца за све проблеме и сукобе у окружењу. Сматра да наша нација треба да плаћа све као последице сукоба са околином.
Више је критичан према својој нацији и мисли да се треба угледати на западне вредности. Толерантан је према демократским земљама а нетолерантан према не демократским уређењима.
Поштује и уважава различитост и вредности других нација, учи корисно од њих али сматра да његова нација има итекако велике вредности, сигурно и веће него друге нације. Објективан је.
Често није реалан о вредностима своје нације и претерује на квалитету своје на уштрб других. Смета му национализам и популизам суседних нација иако заступа сличне ставове о појму нације са њима.
Суседно племе треба скоро истребити јер оно ствара проблеме мојој нацији. Остале нације нису ни близу величини моје нације која има борбену, витешку и највеличанственију, без грешака нацију.
04. ОДНОС ПРЕМА СВОЈОЈ ДРЖАВИ И ДРЖАВНОСТИ
Државе и границе треба укинути. Поготово националне државе. Оне су превазиђене и треба отварати границе и друштва, све либерализовати. Државе подредити јаким савезима и НАТО-у.
Држава је битна колико су у њој јаке и независне институције које је чине. Није битно да држава буде национална него само да је демократска, богата, са добрим платама, као сав нормалан свет.
Држава у Србији треба да буде национална, са јаким и независним институцијама, демократским односом према националним мањинама. Држава српског народа и свих њених грађана.
Држава српског народа. Остале нације и не истомишљеници треба да се прилагоде српској нацији, по традицији. Култури и осталом. Радикалан однос према грађанима који то не поштују.
За државу српског и искључиво српског народа. Ко то не прихвата, слободан је да напусти земљу, буде протеран или се изврши притисак асимилације, промене вере и нације за непослушне грађане.
05. ОДНОС ПРЕМА ТРАДИЦИЈИ СВОГ НАРОДА
Традиција је паланачки менталитет нашег народа. Прихватам само модеран , научан и технократски поглед на достигнућа једног народа. Што виши технолошки развој то боље друштво.
Традиција је важна али није пресудна за квалитет живота једног народа. Битније је образовање и технолошки развој за напредак нације. Традиција као култура једног народа а не за дубље вредности.
Традицију, поготово хришћанско предање треба поставити на прво место у вредностима српске нације. Она треба да буде темељ нашег идентитета из које учимо нове генерације тим мерилима.
Традиција је битна. Више обичајна, па чак и из паганског периода коју треба ставити у исту раван са хришћанском. Није пресудна хришћанска традиција за врхунску вредност српског народа.
Традиција је битна, поготово ратничка. Битне су и остале, паганска, хришћанска али не у тој мери као ратничка. Треба истребити туђе традиције које трују наш идентитет, пружити отпор модернизму.
06. ОДНОС ПРЕМА ГРАЂАНИМА ДРУГИХ НАЦИЈА У НАШОЈ ОТАЏБИНИ
Друге нације имају бољу перспективу и вредности у односу на нашу, затуцану. Отворити друштво да буде мулти национално, дати предност другим нацијама које су успешније и боље.
Није битно ко је из које нације, битно је да ли је тај појединац демократски орјентисан, образован, користан за заједницу. Дати положаје другим нацијама као одраз демократије.
Своју нацију волети али уважавати принцип да и друге нације воле своју, у нашој отаџбини, поштујући српску државу. Бити одговоран да и друге нације пожеле да живе у нашој држави.
Србија је држава српског народа и требало би остале националне мањине да то прихвате, да се подреде вољи већине и умање своје националне апетите, афинитете и потребе.
Идеално би било да у Србији живе само Срби. Националне мањине треба да се асимилирају, милом или силом, јер српска нације је староседелац овде и имамо највеће вредности. Навијач је.
07. ОДНОС ПРЕМА ВЕРУ У БОГА И ЗНАЧАЈУ ВЕРЕ У ЗАЈЕДНИЦИ У КОЈОЈ ЖИВЕ
Вера је примитивизам, обмана појединца и начин за манипулацију тог друштва. Нешто превазиђено у ери технологије и научних достигнућа. Вера је одраз не образованости појединца. Верски фанатизам производи ратове и свештеници су највећи грешници.
Веру задржати на нивоу личног избора и не стављати је у контекст битности за једно друштво. То је лично питање и нема пресудну важност за квалитет и вредност једног друштва. Личан избор. Непристојно је питати ко је какве вере, да ли иде у Цркву и колико често…
Вера је најважнија вредност једног Србина и српске нације. Она је угаони камен и вертикала нашег идентитета и свих наших предака који су Христа ради и отаџбине дали животе за наше добро. Редовно идем у Цркву, поштујем све Божије заповести, волим и непријатеља.
Вера је битна али није пресудна. Нација је испред вере и можеш бити Србин и као католик па чак и муслиман. Добро је бити православац, славити Славу али не претеривати са верском ревношћу. Отићи понекад у Цркву, понекад се кући помолити Богу, то је довољно.
Вера је битна, православље или живот! Али шовиниста никад не иде у Цркву, не живи по заповестима и Светим Тајнама, чак живи анти-хришћански јер следи мржњу према непријатељима и не истомишљеницима и ксенофоб је. Мисли да је верник а не исповеда веру.
08. ОДНОС ПРЕМА „ВОЂИ“, ВАН ИНСТИТУЦИОНАЛНОМ НАЧИНУ ВЛАДАЊА И ВЛАДАВИНИ ПРАВА
Сваког аутократу треба затворити и у најмању руку ликвидирати са политичке сцене. Такви инфантилни народи треба да добију тутора споља и буду протекторат јаких успешних нација. Узети државу таквим народима.
Понижавајуће је за једну нацију у 21. веку и ери демократије да има „вођу“. Јаке и независне институције у зрелим демократијама не могу да замисле диктатора у државном апарату. „Вођа“ значи узурпацију институција.
Демократија је најмање лоше уређење за Србију као Републику. Симпатије према Монархији као хијерархији врлине, служења и правилног поретка. Демократија претпоставља за њену успешност просвећеност једног народа.
У реду је демократија али ако народ доноси погрешне одлуке треба размислити о благо ауторитарном режиму који ће као елита донети боље и паметније одлуке за тај народ те због народне одрођености, донети одлуке.
Харизматични вођа, што да не. Народ је глуп, треба га некад покорити изнутра и доносити одлуке у његово име па чак и вршити репресију на свом народу док га не сломиш и не уразумиш и доведеш га као „елита“ на твој систем „вредности“.
09. ОДНОС ПРЕМА ДЕМОКРАТСКОМ УРЕЂЕЊУ ДРУШТВА У СРБИЈИ
Демократија и то либерална демократија је најбоље уређење за сва друштва, од Кине, Русије, Африке до напредних западних мултиетничких друштава, па тако и за Србију.
Демократија је најправедније државно и друштвено уређење и нема бољег у свету. Друштва која нису спремна за демократију нису ни за поштовање и може им се оспорити државотворност.
Демократија са „палим“ човеком у овом свету и веку, изгледа као најмање зло за уређивање српског друштва, уз све њене мане и сва ограничења кроз поштовање личних, политичких и економ. слобода.
Демократију слободно понекад треба укинути у српском друштву ако народ оде у погрешном смеру јер сам некада не зна да донесе правилне одлуке. Ту је зато елита да одлучи уместо народа.
Демократију треба укинути. Одабрана српска елита треба да одлучује уместо народа јер је народ раја и не сме се дати затупљеном појединцу да обори глас једног из „елите“. Царевина, кнежевина.
10. ОДНОС ПРЕМА ИМПЕРИЈАЛИЗМУ, ИНТЕРВЕНЦИОНИЗМУ, ХЕГЕМОНИЗМУ И НАРАНЏАСТИМ РЕВОЛУЦИЈАМА
У случају српског народа је недопустив. У случају неких других не демократских нација, он је понекад дозвољен у смислу уразумљивања, колонијалног просвећивања и уређивања тих заосталих друштава.
Сваки облик империјализма, хегемоније и интервенционизма је недопустив према сувереним државама. Интервенција само са сагласношћу суверене државе и међ. заједнице у смислу спасавања угрожених људи.
Може се дозволити интервенционизам у понеким случајевима од нама блиских земаља ако је он у интересу наше земље, првенствено за одбрану наше земље. Империјализам запада није дозвољен док се истоку толерише.
Западу није дозвољен империјализам док је истоку дозвољен и пожељан како би се протерао непријатељ и прошириле наше територије, макар и неправедно и на рачун недужних народа. Двоструки стандард је дозвољен али само за нас.
11. ОДНОС ПРЕМА ЛИЧНИМ, ПОЛИТИЧКИМ И ЕКОНОМСКИМ СЛОБОДАМА ПОЈЕДИНЦА
Велике силе и „напредне“ нације и силе имају право за „уразумљивање“ лоших нација, па чак и бомбардовањем. Интервенционизам је оправдан за непослушна и „назадна“ друштва. Колонијализам помаже злим народима. Залаже се за што шире личне, политичке и економске слободе сваког појединца уз дозвољену „контролу“ од стране успешних и напредних влада и корпорација, технолошко напредних.
Залаже се за јаке институције које праведно и равноправно ограничавају права појединаца, са тенденцијом ка давању вишка личних, политичких и економских слобода.
Залаже се за јаке институције које праведно и равноправно ограничавају права појединаца, са тенденцијом ка разумно ограниченим личним, политичким и економским слободама.
Залаже се за јаке институције које праведно и равноправно ограничавају права појединаца, са тенденцијом ка смањењу личних, политичких и економских слобода.
Народ је раја и он не зна шта је добро за њега тако да власт, елита, царевина или кнежевина треба сама да одабере ниво личних, политичких и економских слобода у његовом народу.
12. ОДНОС ПРЕМА ЕТИЦИ, МОРАЛУ И ТРАДИЦИОНАЛНИМ ВРЕДНОСТИМА
Етику и морал подређује тренутним друштвеним и модерним вредностима, залажући се за што веће слободе у личном и сваком другом виду. Традиционалне вредности су прошлост.
Умерен је у балансу модерних и традиционалних погледа на етику и моралне вредности. Пре прихвата модерне вредности као напредне, него традиционалне као назадне.
Конзервативан је у позитивном смислу и даје предност трајним, провереним, на првом месту хришћанским вредностима и етици. Разуме модерне вредности али не упада у декаденцију и доследан је.
Може прихватити модерне вредности ако су на корист његовој нацији, чак иако су на уштрб националних мањина. Поштује традиционалне вредност и ставља их испред модерних.
Етику и морал схвата само као врећу из које вади оно што њему или његовој нацији одговара, не осврћући се на примедбе двоструког морала и рецимо патњи националне мањине или човека.
13. ОДНОС ПРЕМА РАТУ И УЧЕСТВОВАЊУ У ЊЕМУ
Рат га не интересује, не дотиче, нема свест о одбрани отаџбине , о агресији империја на недужне нације. Побећи ће, сакриће се , гурнуће другог у тај исти рат. Гледа само себе и одрођен је од нације.
Рат га плаши и избезумљује. Избегао бих га у сваком случају, чак и у случају губитка дела територије и достојанства. Границе се мењају кроз векове и не треба потрошити живот за то.
Рат је срамота за људски род али и света дужност у одбрани отаџбине и нације. Патриота иде у рат са тугом и молитвом Богу да буде јуначан и чојствен према непријатељу, да их Бог уразуми да оду.
Рат је често неопходан за очишћење од зла око нас. Радо иде у рат са поносом али не толико са бригом за непријатеља. Рат је нужно зло и у одбрани је све дозвољено. Не види Бога у хаосу рата.
Воли рат, некад га и сам провоцира и једва чека да учествује у њему како би сатро непријатеља. У рату види и своју личну и материјалну сатисфакцију. Непријатеља треба почистити са земље.
14. ОДНОС ПРЕМА МИГРАНТИМА И МИГРАНТСКОЈ КРИЗИ
Не види позадину кризе у смислу пројекта муслимана. Треба збринути мигранте али не у његовој близини. Гнуша их се али лицемерно говори да им се треба помоћи.
Не види позадину кризе у смислу пројекта муслимана. За умерени је прихват и збрињавање миграната. Не види опасност из Европе да будемо азил за мигранте, сматра то теоријом завере.
Види позадину муслиманског пројекта и лицемерје Европе по питању азила. На све то труди се да људски помогне већ ушлим и самим обманутим мигрантима а затвара руте за улаз нових несрећника.
Види позадину муслиманског пројекта и лицемерје Европе по питању азила. Често је бруталан и нељудски се понаша у њиховом спровођењу, сматрајући да су и сами мигранти пристали на заверу.
Види позадину муслиманског пројекта и лицемерје Европе по питању азила. Немилосрдан је према мигрантима, нељудски их протерује не пружајући им основну помоћ, спреман и на батине.
15. ОДНОС ПРЕМА СМРТНОЈ КАЗНИ И ЕГЗЕКУЦИЈИ ЗЛОЧИНАЦА И НЕПРИЈАТЕЉА
Против је смртне казне али оправдава интервенције НАТО по свету које наносе хиљаде недужних жртава непослушним државама. Лицемеран однос према људима око и далеко од себе.
Против је смртне казне као цивилизацијске тековине. Против је егзекуције заробљеника у рату. Склон је да некад оправда интервенционизам НАТО за уразумљивање неких режима.
Сваки човек је вреднији од целе васељене. Бог нам даје и узима живот као палим бићима. Апсолутно против смртне казне и егзекуције заробљеника. Чојство и љубав према непријатељу.
У неким случајевима је чак за смртну казну (убиство деце, вишеструка убиства). Није за егзекуцију заробљеника. Нема баш емпатије према Непријатељу и злочинцу, не воли га.
За смртну казну. Некад и одобрава егзекуцију заробљеника ако то има неку поруку непријатељу или се свети истом. Нема проблем са убијањем у рату, сматра да чини добро убијањем злог.
16. ОДНОС ПРЕМА НОВОМ СВЕТСКОМ ПОРЕТКУ
Сматра да је он нужан као последица паметнијих и напреднијих нација и корпорација које имају право на надређеност и колонијални однос према неспособнијим нацијама и државама.
Има респект према напредним нацијама и корпорацијама и често се снисходљиво и поданички односи према њиховој „величини“ и успеху. Прихвата тај поредак као реалност.
Једини прави и вечни поредак је онај који је Христос проповедао. Сви остали „поретци“ укључујући и овај „нови“ су лажни, пролазни и наметнути. Залаже се за мулти поларан свет једнакости.
Презире нови светски поредак као начин доминације великих сила и корпорација али понекад и сам употребљава сличне поступке за узурпацију унутрашњих политичких кретања у држави .
Презире нови светски поредак као начин доминације великих сила и корпорација али и сам парадоксално користи исте метода у унутрашњој борби са политичким неистомишљеницима.
17. ОДНОС ПРЕМА ДЕЦИ И ТРАДИЦИОНАЛНОЈ ПОРОДИЧНОЈ ЗАЈЕДНИЦИ
Има либералан однос према институцији брака и усвајању деце. Толерише ванбрачне заједнице, усвајање деце исто полних партнера, „самачки“ живот сматра авангардним.
Има донекле либералан однос према институцији брака и усвајању деце. Није за истополно усвајање деце у начелу. Сматра да свако има слободу да сам одабере партнера и број деце ако жели.
За традиционалну многодетну породицу и брак. За брак у Цркви као света Тајна. Против исто полних „бракова“, поготово усвајање деце из тих „бракова“. Против „самачког“ живота по избору појединца.
За традиционалну породицу и брак. Против истополних „бракова“, поготово усвајање деце из тих „бракова“. Толерише грађански брак ван Цркве па чак и ван Општинске евиденције.
За традиционалну породицу где не пита жену много око броја деце. Не воли усвајање деце јер имају „туђу“ генетику. Жену баш не поштује много и служи му за рађање и олакшање нагона.
18. ОДНОС ПРЕМА ХОМОСЕКСУАЛНОСТИ, ПЕДОФИЛИЈИ И ОСТАЛИМ ДЕВИЈАЦИЈАМА СЕКСУАЛНОСТИ
Хомосексуалци су исти као и ми и имају иста права као и ми стрејт. Педофиле санкционисати док медицина не промени евентуално мишљење. Остале склоности су лична ствар човека.
Бог је дао човеку сексуални нагон за рађање деце и за очување блискости са брачном половином. Хомосексуалност, педофилија и остале девијације су грех и болест и треба их исповедати и лечити.
Хомосексуалност можда и толерише али педофилију и остале девијације никако. Нагон користити за рађање али и за уживање у сексу. Толерише се али не и подстиче неки „излет“ са стране.
Педере, педофиле, изопачене, убити од батина, протерати. Мени је дозвољено да „шарам“ са стране док жени нипошто јер сам ја мушко и мачо доминантна мушкарчина, алфа мужјак и богом дан.
19. ОДНОС ПРЕМА СОЦИЈАЛНО НЕЈЕДНАКИМА И МАРГИНАМА ДРУШТВА
Хомосексуалци су исти као и ми и имају иста права као и ми стрејт. Педофиле треба разумети као варијација у нагону али ставити тренутно под контролу. Остале склоности су лична ствар човека. Свако је кројач своје среће и сви имају шансе да успеју у животу. Капитализам је немилосрдан и не трпи „губитнике“ Нужно дати социјално угроженим неку цркавицу да не поцркају.
За бригу о социјално угроженим али не по сваку цену. Подстицати образовање, преквалификације. Способнији имају право на комфорнији живот јер су својим радом то заслужили.
За праведно и социјално избалансирано друштво. Нарочита пажња ка нај- угроженијем слоју људи, за људско достојанство. Разумевање према оним мање способним ако су вредни.
За праведно и социјално избалансирано друштво. Нарочита пажња ка нај- угроженијем слоју људи. Приморавати нераднике да раде а оне мање способне подстицати на преквалификацју.
Начелно се залаже за праведно и социјално друштво а на првом месту му је његов новчаник па ако остане и за друге, да има се да. Суров према нерадницима и мање способнима.
20. ОДНОС ПРЕМА ОСОБАМА СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА
Нека институције брину о њима, то није моја ствар и проблем. Издвајам паре за то и нећу да се оптерећујем тиме. Држава мора да склони те људе у разне институције да нам не сметају.
Изградили смо институције да брину о тим људима. Очекујем да те институције обезбеде хуман живот тим људима јер издвајамо доста новца за ту сврху. Ако има волонтера, добро дошли су.
Посебну пажњу и љубав преко породица и институционално треба пружити тим људима. Омогућити помоћ финансијску и присуство породици и сваки вид олакшања за бригу о њима.
Пружити тим људима социјалну помоћ првенствено у породици а ако не онда у институцијама. Прво треба породица да брине о њима па онда институције ако породица не може.
Често су такви људи баласт за нацију и треба брате породица да брине о њима. Ко зна шта су згрешили па имају болесне потомке. Ако може да се помогне, може, ако не шта да се ради, опстанак.
21. ОДНОС ПРЕМА КАПИТАЛИЗМУ И ЛИБЕРАЛНОМ КРЕТАЊУ КАПИТАЛА
Либерални капитализам је најмодерније и најправедније уређење јер даје сваком исту шансу а само најспособнији појединци и нације успеју да направе капитал и да буду напредни.
Капитализам је добро уређење тржишта али треба ограничити његову „слободу“ када су у питању државе јер данас су многе корпорације богатије од целих држава. Блага регулатива.
Држава треба да штити своје тржиште од дивљег корпоративног и предаторског капитализма. Интервенција државе је обавезна. Основне потребе сами производити.
Капитализам као нужност савременог света. Државе треба да штите своја тржишта од капитализма али и да тражи нова источна тржишта која нису толико погубна за нашу економију.
Протерати све западне корпорације, не владине организације, отворити се за исток, улазити у источне савезе као нова велика тржишта. Реципроцитет према извозу и увозу са запада.
22. ОДНОС ПРЕМА ПРОСВЕЋЕНОСТИ И ОБРАЗОВАЊУ НАЦИЈЕ
Немамо ми као нација капацитете да се нешто претерано образујемо и да достигнемо друге успешније нације. Треба да гледамо да будемо у служби великих нација и корпорација.
Треба улагати у знање. Немамо баш капацитете за најпрестижнија занимања али можемо склапати аутомобиле, имати програмере, производити храну и полу производе. То је наш домет знања.
Знање и образовање је највећи капитал за једну нацију. Богате нације су се развиле због чувања знања и људи. Просвећен човек доноси такође и боље одлуке у животу за себе и за нацију.
Знање је битно али битније је направити савез са неком моћном источном земљом која ће нам помоћи да се подигнемо и да напредујемо. Нису довољне само наше снаге и знања.
Дати Русима или Кинезима да улете капиталом код нас и да нас спасу. Знање није пресудно, битно је нека моћна источна држава да нам да подршку па нас неће запад дирати.