Pročitaj mi članak

PROSLAVA BADNJEG DANA U SRPSKIM ZEMLJAMA: „Neka Bog blagoslovi i naše Kosovo!”

Širom Srbije tradicionalno se palio danas badnjak. U prisustvu velikog broja vernika, patrijarh srpski Irinej osveštao je badnjak na platou ispred Hrama Svetog Save na Vračaru. Patrijarh je rekao da u današnje vreme ima mnogo nevolje i briga i poželeo da nas Bog sačuva svih nevolja.

Патријарх Иринеј честитао је празник српском народу и пожелео им, и онима у отаџбини, али и онима у расејању, да им Бог дарује мир, слогу и љубав.

Фото: СПЦ

„У наше домове данас ће бити унет бадњак, то храстово дрво јако и снажно по својој природи, али са пуно симболике“, указао је Иринеј и испричао да оно симболизује живот, рођење Исуса Христа, његов улазак у овај свет, у наше домове и срца.

„Али и да бадњак уђе у све наше установе, у наше научне установе, просвете установе, војску која нас штити и да све оно што је наше буде осветљено светлошћу дрвета живота, односно светлошћу Христовом“, рекао је Иринеј.

Каже да у данашње време има много невоље и брига и пожелео да нас Бог сачува свих невоља, као што нас је, наводи, чувао кроз историју.

„Нека Бог благослови и наше Косово, тај наш свети крај, нашу свету земљу, наш Јерусалим. Тамо где су наше светиње, тамо где је стварана наша историја, где је никла наша култура, тамо где се подизала наша духовност, ту нашу отачку земљу да нам Господ сачува и да остане народу нашем, коме је увек припадала и била његова, да то буде данас и сутра“, поручио је Иринеј.

Он је пожелео срећан празник уз најрадоснији поздрав „Мир божији, Христос се роди“.

Паљењу бадњака присуствовали су и потпредседник Владе Србије и министар спољних послова Ивица Дачић и министар одбране Александар Вулин.

Божићна литургија из крипте Храма Светог Саве

Поводом Божића, највећег хришћанског празника, Радио-телевизија Србије преносиће поноћну литургију на Бадње вече и божићну литургију на Божић из крипте Храма Светог Саве у Београду.

Крипта се простире дуж 2000 квадратних метара између темеља Храма Светог Саве и конструктивно и архитектонски представља један сасвим независан подземни објекат.

Карактеришу је посебна конструкција са четири улаза, а у крипти се заправо налази Црква кнеза Лазара, чији олтар је смештен испод самог олтарског простора Храма Светог Саве. Због своје раскошне и величанствене архитектуре сматра се једном од најлепших цркава у Европи.

Поноћну литургију на Бадње вече, која почиње у поноћ на нашем Првом програму служиће епископ Стефан.

Божићну свету архијерејску литургију 7. јануара у 9 часова служиће патријарх српски господин Иринеј уз саслужење београдско-карловачког свештенства.

Косово и Метохија

„Нека је благословен Господ који нас држи усправно док стојимо пред њим и да будемо достојанствени и када смо радосни и када смо тужни. И када страдамо ми знамо да је Господ са нама, да нас он никад не оставља. И ми који у овом времену опстајемо на овим просторима, знамо да нисмо сами, да је Господ са нама и да нас Господ никад неће оставити нарочито у опасности и страдању и када нам прети опасност, тако да са том надом и са том вером дочекујемо сутрашњи празник,“ поручио је Владика рашкопризренски Теодосије у беседи. У храму Светог Димитрија у Косовској Митровици освећен је бадњак као и у другим црквама и храмовима широм Косова и Метохије.

Бадњак је загрејао наше душе у хладно време, каже Владика, и поручује да тако и Исус Христ треба да загреје срца хришћана да чине добро једни другима и свим људима и да живе у миру.

Црквена општина и Привремени орган припремили су послужење после освећења бадњака. Унија послодаваца Србије даривала је децу из Косовске Митровице са 15 златника који су умешени у хлепчиће који су подељени после бадњака, а традиционално је уследио и ватромет.

У овим тренуцима хришћани који прослављају Божић по јулијанском календару се налазе у домовима са породицама окупљени око посне трпезе која обилује воћем, коштуњавим плодовима, рибом, питама и салатама, као и вином. После поноћи ће положајник у домове унети бадњак којим су закићена врата Срба и на Божић бити целодневни гост у кући својих домаћина.

Бројни званичници, српски и косовски, честитали су православним хришћанима Божић, а о томе на нашем порталу читајте сутра.

Ниш

Чесница тешка 100 килограма са три дуката по традицији се ломи на Бадње вече испред Цркве Светог цара Констанина и царице Јелене у Нишу. Литургију је служио владика нишки Арсеније са свештенством, а срећне руке је био млади нишки фотограф Вања Кесер. За још два дуката из чеснице још се нико није јавио.

Ковиљ

На Бадњи дан у Ковиљу, као и другим местима у Војводини, мештани вијају Божић на коњима. Коњи вуку кола на којима су бадњаци и свештеници исвештавају бадњак, које верници носе кућама.

Тога дана домаћини који имају коње излазе и прате кола са бадњацима, а неке прежу и чезе и тако иду у колони. Тако је било и данас у Ковиљу, што је забележила наша екипа на терену.

Нови Сад

За рибу се чекало у реду у Новоме Саду. Данас је управо такав дан – Бадњи – па ће се мени у највећем броју породица које Божић славе по јулијанском календару, свести на рибу, пребранац и резанце с орасима и маком.

И док су дуж Булевара ослобођења на делу поред Футошке пијаце, једни обилазили тезге с бадњацима разних креација, други су чекали у реду испред рибарница. „Пролећни јануар” неће учинити да Божић Бата стигне на белом коњу, али ће Бадње вече свакако бити свечано.

Мирис куваног вина и ракије, који уз церемонију паљења бадњака пријају у хладне дане, углавном ће изостати, али зато неће опојни мириси рибље чорбе и „пијаног шарана” тек извађеног из рерне. Знају то веома добро сви који су стрпљиво чекали у реду.

Бања Лука

Испред Саборног храма Христа Спаситеља у Бања Луци данас је дочекан бадњак, који је претходно провезен градским улицама.

Бања Лука: Дочекан Бадњак испред Храма Христа Спаситеља

Протојереј-ставрофор Ратко Радујковић истакао је значај Христовог рођења, који се сутра прославља, те напоменуо да је дочек бадњака увод у најрадоснији хришћански празник.

Окупљени вјерници су заједно да свештенством унијели бадњак у храм, гдје је окићен.

Његово преосвештенство епископ бањалучки Јеферм вечерас ће у 17.00 часова у Храму Христа Спаситеља служити вечерње и освештати бадњак.

Владика Јефрем у поноћ ће у Храму Христа Спаситеља служити Свету архијерејску литургију поводом најрадоснијег хришћанског празника Божића.

Црна Гора

„Ово свето мјесто је вјековима свједочанство богољубља и братољубља. Оно је то и данас и тако ће бити до краја свијета и вијека“, рекао је Митрополит црногорско-приморски.

Пред Цетињским манастиром данас је обављено традиционално налагање бадњака, које је благосиљао и освештао Митрополит црногорско-приморски Амфилохије.

„Ово свето мјесто је вјековима свједочанство богољубља и братољубља. Оно је то и данас и тако ће бити до краја свијета и вијека“, рекао је Амфилохије, честитајући Бадње вече, додавши да се Црна Гора се данас „сабрала око ћивота Светога Петра Цетињскога, као што се сабирала и кроз вјекове“.

Додао је да су налагању присуствовали вјерници из Русије, Парагваја и Аргентине.

„Призвани су сви народи да буду чланови Цркве Божије“, нагласио је Амфилохије, поручивши да Црква не дијели народе.

„Сви су у њој једно у Христу Исусу. То је Црква Христова. То је љубав Божја која се излила кроз рођење Богомладенца на све људе и земаљске народе. Бог се јавио преко рођења у Витлејему као вјечна љубав и позвао свако људско биће на љубав“, казао је Митрополит црногорско-приморски.

Биолошки народи, казао је Амфилохије, „данас имају ове, а сјутра оне државе и границе“.

„А Божји народ је безграничан. Један Бог, који је срце тога народа, је безграничан и Он даје свом народу тајну безграничности и вјечности, непролазности и бесмртности, тајну побједе живота вјечнога над смрћу и пролазношћу“, поручио је он.

Митрополит Амфилохије је потом, у 16,30 часова освештао и благосиљао бадњаке у Корнету у Љешанској нахији, пред родном кућом Светог Мардарија Љешанско-либертвилског и у Подгорици, пред Саборним храмом Христовог васкрсења у 18 часова.

Божићну архијерејску литургију високопреосвећени владика ће служити 7. јануара у подгоричком саборном храму Христовог Васкрсења, са почетком у 8 часова.

На сабор пресвете Богородице, 8 јануара владика Амфилохије служиће Свету службу Божију у манастиру Морача у 9 часова.

На Шћепандан, 9. јануара митрополит Амфилохије служиће литургију у манастиру Дуљево у Паштровићима, са почетком у 9 часова.

ПОМОЗИТЕ РАД СРБИН.ИНФО ДИНАРСКОМ УПЛАТОМ – КЛИКНИТЕ ОВДЕ!