Прочитај ми чланак

ДА ЛИ ПОЧИЊЕ РАТ ИСЛАМСКЕ ЗАЈЕДНИЦЕ БИХ против вехабија?

0
Фото: © Mikhail Metzel/TASS

Фото: © Mikhail Metzel/TASS

На реду је први озбиљнији удар на вехабијску организацију у БиХ, која је постала политички фактор.

Вехабијска заједница у БиХ је до те мјере ојачала да је створила организацију паралелну Исламској заједници у БиХ. Углавном млађи људи, који су докторате из исламских наука стекли на престижним универзитетима у Саудијској Арабији и Катару, земљама у којима је вехабијска интерпретација ислама државна религија, финансирани саудијским новцем, успјели су да придобију шири круг вјерника.

У месџидима, импровизованим објектима у којима обављају вјерске обреде али и држе предавања, све је више оних који их желе чути. Како су одговорни у Исламској заједници процијенили да постоји око 60 џемата, односно вјерских заједница које су под вехабијским утицајем, поглавар Исламске заједнице реис Хусеин Кавазовић наложио је затварање илегалних џемата и месџида у којима се обављају вјерски обреди без сагласности Исламске заједнице. Кавазовићева одлука има правно утемељење, јер је за обављање вјерских обреда и за свако организовање у том смислу, сходно Закону о слободи вјере и правном положају цркава и вјерских заједница у БиХ, потребна сагласност званичне конфесије, у овом случају Исламске заједнице у БиХ.

Како се ближи рок који је Исламска заједница у БиХ означила као онај до када вехабијски параџемати морају да престану са радом, а то је крај фебруара, интересовање јавности за овај друштвени проблем постаје све веће, те је реис Кавазовић у наступу на једној врло гледаној сарајевској телевизији [1] објаснио како стоје ствари са вехабијама. Тако је навео да су муфтије добиле инструкције за разговор са онима који су основали параџемате, и да се разговори одвијају, да углавном постоји разумијевање, али и да је у неким случајевима присутно и опирање.

У том контексту Кавазовић је нагласио да би они који приједлоге Исламске заједнице не прихвате требало да знају да након истека рока на сцену ступају државне институције. У том смислу Кавазовић је био изричит:

„Држава је та која би требало да дјелује и каже како ће се ријешити тај проблем“.

Приједлог Исламске заједнице, како је објаснио, гласи:

„Ако је неки објекат саграђен нелегално, а муслимани имају потребу да тај објекат користе у вјерске сврхе, ми ћемо предложити да се он легализује, да се увакуфи у Исламску заједницу, да Исламска заједница постане власник тог објекта, да се тамо оформи џематски одбор, да се постави имам, да рад тог џемата постане транспарентан“ [2].

Husein-ef.-Kavazović-Reisu-l-ulema-IZ-u-BiH

Реис Хусеих Кавазовић

ПОЧЕТАК РАЗУМАВАЊА ПРОБЛЕМА

Уједно, реис Кавазовић је навео да постоји могућност да разговори буду продужени и након истека рока, односно да би могли бити настављени у марту, а да ће се почетком априла одржати Сабор Исламске заједнице, на коме ће Ријасет поднијети извјештај и упознати Сабор са резултатима до којих се у разговорима дошло. „Након тога држава ће морати да ради свој посао“, навео је Кавазовић и нагласио да Исламска заједница апелује да држава „коначно овај проблем озбиљно схвати и да га уреди“.

Понављајући да су параџемати државни проблем, да Исламска заједница нема могућности да затвори илегалне џемате [3], Кавазовић је апострофирао улогу државе, односно државних органа у затварању илегалних вјерских објеката и вјерских заједница. Не можемо не бити забринути када Кавазовић указује да је „сумњиво оно о чему они (на предавањима) говоре, врло често је то сумњиво“ [4]. У Кавазовићевом питању: „Је ли то добро за наше друштво“ осјећа се зебња да активности које се у илегалним вехабијским објектима спроводе друштву могу створити велике главобоље.

Суштину проблема Кавазовић је сажео у сљедећем:

„Ми немамо ништа против људи који на другачији начин обреде обављају, али ми имамо једну обавезу, а то је да имам те џамије мора бити декретиран од Ријасета Исламске заједнице“.

Уједно, Кавазовић је изнио да Џамија Краљ Фахд, у потпуности саграђена новцем Саудијске Арабије, није параџемат, да је иста у саставу Исламске заједнице, што указује на могући модел за рјешавање кризне ситуације, а то је да параџемат прихвати имама којег ће именовати Исламска заједница. Кавазовићев труд да се направи ред, односно систем у којем ће сви џемати бити инкорпорисани у Исламску заједницу и имати јединствено старјешинство није у потпуности прихваћен од вехабијске заједнице. Од самоназване „Координације независних џемата“ Исламској заједници је 19. фебруарра упућено саопштење у којем се од четворице потписника [5] тражи састанак представника параџемата са реисом и то 27. фебруара са почетком у 11 часова у Гази Хусреф-беговој библиотеци у Сарајеву [6].

selimovic

Амир Селимовић

ПРЕТЊЕ СА СИРИЈСКОГ РАТИШТА

Услиједила је обострана размјена саопштења, из којих је видљиво да дио носилаца илегалне вјерске дјелатности одбија иницијативу Исламске заједнице и тражи јавну расправу на којој би представници вехабијских џемата, што су у Исламској заједници увидјели, били промовисани у равноправног саговорника, односно у политички фактор [7]. Како се у међувремену на веб-порталима појавио снимак на коме се бивши припадник једног од параџемата извјесни Амир Селимовић са сиријског ратишта најављује свој крвави поход на Башчаршију, упућујући најмонструозније пријетње реису Кавазовићу [8], неразумијевање је достигло кулминацију.

До заговараног састанка није дошло, представници вехабијских џемата су навели да је повод смрт реисове мајке, али је томе допринио и чврст став Ријасета, старјешинства Исламске заједнице, да не желе водити разговоре са онима који заговарају идеологију текфира [9]. У том контексту из Исламске заједнице је наглашено да је „идеологија текфира подлога на којој су израсли монструми који на ратиштима Блиског истока чине злодјела која са учењем ислама немају никаква додира и која нису виђена у четрнаестостољетној повијести муслиманске праксе“ [10].

Дајући креаторима илегалних џемата до знања да компромиса са њима неће бити [11], Исламска заједница је позвала државне институције да учине оно што је у њиховој надлежности. То подразумијева преиспитивање њиховог статуса невладиних организација, полицијске упаде и претресе, јер се ради о незаконитој дјелатности са високим степеном друштвене опасности.

Како ће се ствари одвијати?

Један дио илегалних месџида ће престати са радом, други дио ће бити инкорпориран у Исламску заједницу на начин да ће Исламска заједница легализовати месџид и именовати имама који ће организовати вјерску службу. Трећи, најспорнији дио џемата, игнорисаће иницијативу Исламске заједнице и пружити отпор. За којим видовима отпора ће посегнути и шта ће у том случају урадити држава, јесте наредна фаза у одмјеравању снага. У сваком случају, ово је први озбиљнији удар на вехабијску организацију у БиХ. Други закључак гласи да су вехабије постале политички фактор.

Упутнице и напомене

[1] Face TV

[2] http://www.facetv.ba/novost/11367/reisu-l-ulema-husein-ef.-kavazovic-u-cd-u-paradzemati-su-drzavni-problem

[3] ,„Ми предлажемо, ми немамо моћ никаквог наметања, држава има ту санкцију.“
http://www.facetv.ba/novost/11367/reisu-l-ulema-husein-ef.-kavazovic-u-cd-u-paradzemati-su-drzavni-problem

[4] http://www.facetv.ba/novost/11367/reisu-l-ulema-husein-ef.-kavazovic-u-cd-u-paradzemati-su-drzavni-problem

[5] Изет Хаџић, Емир Чајић, Бајро Каљиковић, Мирза Арапчић

[6] http://ba.n1info.com/a83536/Vijesti/Vijesti/Koordinacija-nezavisnih-dzemata-uputila-pismo-IZ.html

[7] http://www.islamskazajednica.ba/vijesti/aktuelno/23541-odgovor-na-pismo-upuceno-od-tzv-koordinacije-nezavisnih-dzemata

[8] http://www.rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=189464

[9] Идеологија “текфира”, која потиче из Египта, оправдава насиље и убиства неверника, чак и самих припадника исламске вероисповести који су, према следбеницима ове идеологије, неверници. Они одбацују државу, друштво, укључујући и муслимане који их не следе.
http://www.slobodnaevropa.org/content/opasnosti-tekfir-ideologije/26955266.html

[10] http://www.islamskazajednica.ba/vijesti/aktuelno/23557-islamska-zajednica-nece-praviti-nikakve-izuzetke-u-procesu-integriranja-nelegalnih-dzemata

[11]„Јасно и недвосмислено одрицање од оваквог кривог учења – идеологије текфира и ограђивање од свих оних који дјелују са таквих идеолошких позиција, показат ћете када безувјетно прихватите позив надлежних органа на подручју муфтилука и меџлиса на којем се налазите, да нелегалне џемате угасите, објекте у којима нелегално обављате дјелатности из надлежности Исламске заједнице затворите и интегришете се у легалне џемате Исламске заједница у Босни и Херцеговини“.
http://www.islamskazajednica.ba/vijesti/aktuelno/23557-islamska-zajednica-nece-praviti-nikakve-izuzetke-u-procesu-integriranja-nelegalnih-dzemata

Извор: Фонд стратешке културе – Предраг Ћеранић