Pročitaj mi članak

„Njujork tajms“: Ukrajinske vlasti suzbijaju medijske slobode u zemlji

0

Ograničenja i pritisci na medije nesrazmerni su sa potrebama državne bezbednosti u periodu sukoba, rekli su ukrajinski novinari za američki list

Украјински новинари и групе за праћење рада медија упозориле су на покушаје да се ограничи слобода медија у земљи под Владимиром Зеленским, објавио је „Њујорк тајмс“.

Како наводе, влада их ограничава и врши притисак у мери која превазилази безбедносне потребе Украјине усред сукоба са Русијом, наводи амерички лист.

Власти у Кијеву хоће да спречи да се о опозицији, посебно о партији бившег председника Петра Порошенка, извештава позитивно, али и да се влада и војска икада критикују, наводи се у извештају.

Руководство државне новинске агенције „Укринформ“ је крајем прошле године доставило листу опозиционих личности, активиста и званичника који су означени као „непожељни“ саговорници и извори за медије, наводи „Њујорк тајмс“. На црној листи налази се градоначелник Лавова Андреј Садовој, који се сматра могућим будућим председничким кандидатом, додаје се.

Заменица директора „Укринформа“, Марина Сингајевска, поднела је оставку ове године због, како је навела, политичког мешања власти.

„Ако издвајамо пожељне и непожељне говорнике, то је велики корак назад за демократију“, рекао је Јуриј Стрихун, репортер „Укринформа“.

Стрихун је рекао да је добио обавештење да се поново региструје за мобилизацију након што је на телевизији „Суспилне“ говорио о владиним смерницама за новинаре. Чињеница да је добио позив само један дан након гостовања му је била „сумњива“, додао је он. 

Прошлог месеца, украјинска невладина организација за надзор медија „Детектор медија“ саопштила је да чланови странке Зеленског Слуга народа чине око 70 одсто политичких гостију на „Телемаратону“, даноноћном вишеканалном програму које је кијевска влада поставила као јединствен извор телевизијских информација о сукобу са Русијом.

Једини емитер који је дао медијски простор представницима Порошенкове партије Европска солидарност током „Телемаратона“ био је „Суспилне“, који се од тада повукао из пројекта. Руководство канала је рекло да је одлука да напусти „Телемаратон“ повезана са притиском владе, наводи се у извештају.

Амерички лист пише да су односи украјинских власти и западних медија „напети“ током читавог сукоба јер су власти укидале пропуснице за војне извештаче из неколико медија, укључујући „Њујорк тајмс“, након извештаја у којима се критикује војска. Међутим, акредитиви су касније враћени, додаје се.

Такође се помиње прича која је доспела на насловне стране у Украјини у јануару, када је откривено да су службеници украјинске службе безбедности (СБУ) шпијунирали новинаре који су присуствовали празничној забави истраживачког веб-сајта „Бихус“.

„Једини начин на који људи могу да промене ствари на боље је новинарство. Зато неки људи у влади дају све од себе да то контролишу“, рекла је за „Њујорк тајмс“ Севгил Мусаева, главни уредник националних новина „Украјинска правда“.