Израелски лист "Јерусалим пост" објавио је причу у којој пласира тезу да корени политичког ционизма и јеврејеске државе нису почели еманципацијом Јевреја у Паризу или Бечу, ни Пољској, већ да је могуће да трагови воде ка Земуну и сефардском рабину који је живео у том граду, Јуди Бен Шломо Хај Алкалају.
Лист пише да је на Алкалаја, који је живео у Земуну и који се сматра духовним оцем ционистичког покрета, пресудан утицај имало не само његово добро познавање Кабале, већ и национални покрет на Балкану против Отоманског царства, посебно Срба који су вероватно утицали на идеје младог рабина.
„Јерусалим пост“ на почетку текста подсећа да је у јулу ове године у Земуну једна улица добила име по зачетнику ционизма Теодору Херцлу, а да је свечаној церемонији присуствовао и израелекси председник Реувен Ривлин. Међутим, „Јерусалим пост“ указује да би одговор зашто је српска влада дала име улице по њему изненадио већину Јевреја па чак и најватреније ционисте.
Како наводе, рабин Алкалај, венчао је Херцлове родитеље и то 70 година пре првог ционистичког конгреса у Базелу и 90 година пре Балфорове декларације. У свом делу „Чујте о Израелу“ објављеном 1934. године у Београду Алкалај пружа радикалну интерпретацију добро познатих јеврејских молитви у којима позива на окупљање све „деце Израела“.
У том делу он наводи да повратак јеврејског народа у земљу Израела захтева реакцију Санхедрина у Јерусалиму или избор политичког лидера, познатог из рабинске литературе као Јосиповог сина Месије. На ту његову идеју о јединству можда је утицало добро познавање Кабале, али је тешко занемарити утицај српских устаника против Отоманског Царства који је захватио подручје око Земуна почетком 19. века.
СКАНДАЛ Косовска застава у центру Париза, "раме уз раме" са победницама Великог рата https://t.co/ePnk4xM7RV
— СРБИН инфо (@srbininfo) November 3, 2018
Српски устанак је био први успешни народни устанак против Отоманског царства, који је контролисао Израел и предводио еманципацију Јевреја од стране Хабзбурга, пише „Јерусалим пост“ и додаје да је можда Алкалај покушао да промени национални успех својих суседа у Србији.
Иако је Алкалајев план заснован на вредностима јудаизма и Кабале, у суштини је веома практичан, сматра српски истраживач јеврејске историје Оливер Клајн који каже да је Алкалај предвидео куповину земље и стварање насеља у којима су главни били Јевреји из Отоманског царства.
Према Клајну, Алкалај је чак основао у Земуну друштво посвећено повратку јеврејског народа „Земље Израела“, које је било активно међу неколико јеврејских заједница у највећим градовима Србије.